وبلاگ حقوقی محمد امیر امیری

مطالب حقوقی آخرین اخبار حقوقی قوانین وکالت مشاوره

وبلاگ حقوقی محمد امیر امیری

مطالب حقوقی آخرین اخبار حقوقی قوانین وکالت مشاوره

وبلاگ حقوقی محمد امیر امیری

محمد امیر امیری هستم وکیل پایه یک دادگستری و دانشجوی دکتری ؛امیدوارم بتوانم مطالب سودمندی در اختیارتان بگذارم. پذیرش وکالت در استانهای تهران، البرز و قم- در صورت نیاز به وکیل با شماره 09120609543 تماس بگیرید


1ـ تقلید ابتدایی از مرجع تقلید امکان داره؟ 2ـ مرجع تقلیدتون کی هست و چگونه انتخابش کردید؟ 3ـ مبطلات روزه را نام ببرید؟ 4ـفرق توسل و توکل چیه؟ 5ـ ایا از ولایت فقیه ظاهری حمایت می کنید یا در عمل هم حمایت می کنید چگونه؟ 6ـ خانوادت چادرین؟ 7ـ ماهواره دارید ؟8ـخونوادت محکومیت کیفری داشتند؟ 9ـبه کی رای دادید؟ 10ـ فعالیت های مذهبیت چیه؟ 11ـ فقط ماه رمضان قران میخونی یا در ایام دیگر هم قران میخونی 12ـ کتابای مذهب که خوندی را نام ببر روساس سه قوه را بگو فعلا همین سوالا یادمه

 

درمورد اعمال شب قدر و وجه تسمیه این شب و شان نزول سوره های کوچک مثل کوثر و حفظ کردن این سوره های کوچک و اسامی وزرا و نظرتون راجع به عملکرد این دولت را مورد مطالعه قرار بدید از دوستام پرسیدند

 

در گزینش امتیاز مجموع مراحل شرط است اما برخی عوامل باعث رد شدن کامل و بایگانی پرونده بعد ازمصاحبه عقیدتی است(مانندردتوسط روانشناس)

 

مراحل علمی(تستی-تشریحی-مصاحبه علمی) کلا 15 امتیاز داره. در هر قسمت ارزیاب محترم بشما نمره میده با توجه به رتبه و نمره مصاحبه و بر اساس دستورالعمل نه سلیقه شخصی.
مرحله روانشناسی(کتبی-مصاحبه حضوری) کلا 8 نمره دارد که روانشناس محترم از یک تا 8 نمره بشما یه نمره ای میدهد و 99 درصد داوطلبان در این مرحله قبولند مگر اینکه مشکلی از دید روانشناس داشته باشند که با اظهارنظر کامل شما را رد میکند و نمره زیر 4 بشما میده.
عقیدتی و سیاسی 12 نمره دارد که 6 نمره به قرائت قرآن و مابقی به دانش دینی و سیاسی شما تعلق میگیره و مصاحبه گر بشما از 12 نمره یه نمره ای را میده مگه اینکه اظهار نظر کنه اصلا دانش دینی یا قرآنی ندارد که در اینصورت رد میشوید.

 

استعلامات و تحقیقات محلی در صورت مثبت بودن(بدون مشکل) کلا 20 نمره داره.
اصلا مسئله کنترل تلفن و پیامک وجود نداره و فقط از سابقه سیاسی و امنیتی و قضایی و انضباطی شما از مراجع متفاوت استعلام میشه و آنها موظف اند ظرف یکماه و حداکثر ظرف دو ماه جواب را بدهند و آن مراجع دنبال شما نیستند و فقط بر اساس سوابق موجود جواب میدهند.مطمئن باشید.

 

بقیه امتیاز که تقریبا 45 نمره است به مسایل جانبی مثل مدارک تحصیلی بالاتر از لیسانس یا سابقه فعالیت بسیج یا مقام قرآنی و ایثارگری و تاهل و مقامات علمی داده میشود.

 

1- در مورد تاریخ اسلام و جنگ های پیامبر و حضرت علی بهتره خلاصه ای از همشون بلد باشید مخصوصا جنگ تبوک، جمل، خندق، نهروان. مخصوصا نهروان.

 

2- برخی احادیث مهمی وجود داره مثل حدیث منزلت، حدیث واقعه، حدیث سلسله الذهب این ها هم مهم است.

 

3- اصول دین رو هم باید به صورت مختصر بلد باشید. مثلا از شما می پرسن توحید افعالی، توحید صفاتی چیست؟ یا عدل الهی به چه معنا است؟ معاد جسمانی و روحانی چیست؟ البته اضافه کنم که نیازی نیست توی این مسائل خیلی وارد جزئیات بشید.

 

4- تاریخ های مهم توی تقویم شمسی و قمری پرسیده میشه صد در صد. مثلا هفته وحدت چه موقع است؟ روز قدس؟ عید مبعث، تولد و وفات برخی از ائمه. روز فناوری هسته ای. و از همه مهم تر روز نهم دی ماه.

 

5- در مورد مسائل سیاسی هم که خودتون بهتر می دونید در حال حاضر چه مسائلی از داخلی گرفته تا خارجی در سطر اخبار هست.

 

خونوادت معرفی کن تحصیلات وشغلشون چیه؟

 

خونوادت سابقه کیفری دارن؟

 

تو خونوادت سابقه جبهه یا جانبازی هست؟

 

خودت سابقه بسیج داری اهل برنامه های مذهبی هستی چه کلاسهایی رفتی
کلاس قران هم رفتی؟ چه دوره هایی؟

 

تاحالا کلاس موسیقی رفتی ؟چقدر موسیقی گوش میدی؟

 

از عملکرد دولت راضی هستی؟

 

به کی رای دادی و چرا؟

 

اگر کسی ولایت فقیه رو زیر سوال ببره چی کار میکنی؟

 

ولایت مطلقه ی فقیه یعنی چی؟

 

معیارت برای انتخاب دوستا چیه؟در نمار در شک بین 4 و 5 رکعت باید چه کرد؟
تشهد وسلام رو بخون و کدام یک از اصول دین در ان مصداق دارد؟

 

اگر کسی بخاطر فرار از روزه از شهر خارج بشه حکمش چیه؟

 

ایا اگر کفاره ی روزه رو ندهی بعد چند سال تغییر میکنه؟

 

با چه دعاهایی انس داری؟ یک کمش رو بخون؟

 

چه نماز های مستحبی میخونی؟ توضیحشون بده چه طوری هستند؟

 

شب قدر چه دعاهایی خونده میشه؟

 

کدوم راهپیمایی ها رو بودی؟

 

نماز جمعه چقدر میری؟چه طوری خونده میشه؟

 

امام جمعه موقت و دایم شهرتون کیه؟

 


اگر امام جماعت رکعت دوم باشه چه طوری اقتدا میکنی و ادامه اش رو چه طوری ادا می کنی؟

کتابهایی که تاحالا خوندی رو نام ببر؟

 

ذکر سجده سهو بگو؟

 

چقدر ارایش میکنی؟

 

چقدر با مانتو ظاهر میشی؟

 

تیمم انجام بده؟

 

رد مظالم توضیح بده؟

 

اندوم یعنی چی؟

 

ولی فقیه چه طور حمایت می کنی؟

 

ارکان نماز کدامند؟

 

ایاک نعبد مصداق چیست؟ و معنی ان چیست؟

 

راههای انتقال نجاست چیست؟

 

اعضای خبرگان چند نفرند؟

 

نماز احتیاط چیست؟

 

اصول وفروع دین نام ببر؟

 

دلایل اثبات عقلی و نقلی ولایت فقیه؟

 

چرا نماز میخونیم؟

 

چرا روزه میگیریم؟

 

چرا رفتیم پای مذاکره ؟

 

رییس جمهور الان کجاست؟

 

نام چند تا ازوزرا؟

 

نام امام ششم ونهم چیست؟

 

شان نزول ایه کوثر؟

 

حدیث ثقلین توضیح بده؟

 

حدیث جابر توضیح بده؟

 

چرا امام جمعه اسلحه دستش میگیره؟

 

چرا نماز جمعه سیاسی و عبادی هست؟

 

تفاوت توکل وتوسل؟

 

تفاوت اصول و فروع دین؟

 

تولی و توری چیست؟

 

چرا امام حسین جنگ کرد اما امام حسن صلح؟

 

چرا مردم مصر مسلمان هستند اما دولتش خیر؟

 

اموزه های دین از کی یاد گرفتی؟

 

شکیا ت نماز؟

 

تفاوت مرجع تقلید وولایت فقیه؟

 

رهبر چقدر محبوبیت داره؟

 

قسمتی از دعای توسل و دعای کمیل بخون؟

 

غسل کن وضو بگیر؟

 

شان نزول احادیث مختلف حتما بخون سخنرانی مقام معظم در روز اول فروردین وروزز ملی فناوریهسته ای رو همینطور؟

 

مطالب سیاسی هم علاوه بر بیانات مقام معظم رهبری در سه چهار ماه اخیر و سیاستهای اقتصاد مقاومتی سعی کنید در مورد نهم دی ماه هم خوب تحقیق کنید که واقعا مهم است. سعی نکنید خیلی خود را درگیر مسائل سیاسی کنید.

 


در مورد دعاها دعای کمیل،توسل، ندبه، عهد،معراج،فرج،زیارت عاشورا،ذکر سجده زیارت عاشورا، آل یاسین، مهم هستند که سعی کنید چند جمله اول هر کدام را بلد باشید.
اگر این موارد را که گفتم با همون سوالاتی که توی وبلاگ هست رو و همچنین در چند کامنت پیشتر من نوشتم بخونید قطعا از این مرحله موفق عبور می کنید.

 

مصاحبه روانشناسی: کل مصاحبه حضوری ۱۵دقیقهاست. اولازشمامیخواندرموردخودتونصحبتکنیدتاببیننشناختصحیحیازخودتونداریدیا نه.هدف اینه که ببینن آیا مشکل حاد روانی دارید یا نه. عصبی هستید یا نه؟ ببینید معمولا ۱۶عاملشخصیترومدنظرقرارمیدنکهمیتونیداینعواملروتحتعنوانتستروانشناسیکتلیاتستروانشناسینیوneo در اینترنت سرچ کنید. شخصیت وابسته یا مستقل ، برونگرا یا درونگرا، مضطرب یا آرام ، افسرده یا بیقرار و ... مواردی هست که می خوان در موردش بدونن. که البته این موارد در تست روان شناسی کتبی سنجیده شده و در مصاحبه روان شناسی حضوری فقط نگاه می کنن تا بفهمند چقدر پاسخ هایی که به تست کتبی دادین با واقعیت همخونی داره. بعد ازتون می خوان یک ضرب المثل بگید و معناش رو بگید. این کار برای اینه که نوع تفکرتون رو بسنجن. بعد چند سوال مثل پایتخت برخی کشور ها یا در مورد برخی شخصیت ها می پرسن و می خوان پاسخ شما رو بدونن. مثلا می گه زکریای راضی ! شما باید هر چی در این زمینه به ذهنتون می رسه بگید نه اینکه لزوما بگید کی بوده. بعد ممکنه بگه از صد تا صفر هفت تا هفت تا یا سه تا سه تا بشمار.
نکات مهم : ریلکس باشید

 

پاتون رو تکون ندید/با انگشتاتون بازی نکنید/سرتون رو بالا بگیرید/ تو چشم طرف نگاه کنید/ پاسخ ها رو نسبتا سریع و بدون فکر کردن زیاد پاسخ بدید/

 

اختبار: دوسوال ازشکیات نماز ویک سوال از نافله نماز صبح وظهرپرسیدند، ویک سوال هم از فقه به این مضمون که وقتی یک خانه رو دونفردرتصرف داشته باشن وهردو ادعای مالکیت داشته باشند کدام مدعی هستند وکدام منکر?????

 

البته دوست من نتوانسته به سوال فقهی جواب دهد با این حال قبول شده وگفتند که تقریبا 85 درصد در این مرحله قبول می شوند.

 

- شک بین 2 و 3 در نماز مغرب و شک بین 3 و 4 در نماز عشا
2-
غسل ترتیبی را انجام بده 3 -ایا وضوی ارتماسی داریم 4 -آیا غسل ارتماسی در ماه مبارک رمضان باعث بطلان روزه میشه؟ 5- مبطلات وضو و چند سوال در مورد نماز جماعت
دعای وارث و حدیث کسا و زیارت ال یاسین و امین الله مربوط به کدام ائمه است؟
با کدام دعا انس داری؟ آیت الکرسی را بخوان.

 

اختبار: 1- اگر لباس نمازگزار به خون نجس باشد حکم چیست؟ همه خون ها این گونه اند؟
2-
تعاقب ایادی چیست؟

 

3- اگر شخصی راننده یک تاکسی را تهدید کند که اگر سوار ماشینت بشوی و کار کنی تو را می کشم مشمول عنوان غصب هست؟ آیا تهدید کننده باید منافع چند روزی که راننده نتوانسته کار کند بپردازد؟ تحت چه عنوانی؟

 

4- آیا در مرحله تجدید نظر می توان مجازات حکم بدوی را افزایش داد؟ مستند قانونی را ذکر کنید.

 

- باید قواعد حقوقی را خوب یاد بگیرید. قواعد حقوق عنوان درسی هم هست.
2-
باید انواع تفسیر قوانین رو یاد بگیرید. تفسیر قضایی تفسیر واقعی و تفسیر قانون با قانون.
3-
باید وقتی حقوق را مطالعه میکنید ذهن خود را از اون کتابی که جلوتون هست بیرون بیارید و درون جامعه به حرکت در بیارید. یعنی اینکه جامعه خودتون رو خوب بشناسید. این همون تفسیر واقعی است.

 


4-
باید عجله را در خواندن کنار بگذارید. ارام و اهسته پیش بروید.
5-
از همه مهمتر اینکه بدانید اگر می خواهید پروانه وکالت یا امثال انرا کسب کنید نیازی نیست که حقوق را استدلالی یاد بگیرید شما می توانید با حفظ کردن مواد قانون و فهم قانون و دانستن صرفا تفسیر قانون با قانون از عهده ازمون ها بربیایید

 

اصول دین -فروع دین -انواع غسل و نحوه انجام آنها -ارکان اصلی و غیر اصلی نماز و تفاوت آنها -انجام عملی تیمم -خواندن سجده و رکوع و تشهد و سلام نماز -نماز آیات -نماز وحشت -توحید نظری -ولایت تکوینی و تشریعی -حدیث کسا -حدیث ثقلین -به کی رای دادی؟مرجع تقلید و چرا ایشان-یونیسف چیست -حسین بن روح نوبخت کیست -سوالاتی در مورد ماهواره -نماز جماعت -نماز جمعه -9دی -شان نزول سوره کافرون -مدیر مسوول روزنامه جمهوری اسلامی -آیه ولایت را بخون - دعای عرفه -زیارت وارث -قسمتی از دعا رو میخونه بعد میگه کدام دعاست -تولی و تبری -تفاوت آب کر با آب قلیل -از مطهرات منظور از انتقال چیست -زکات و خمس -و بعضی از سوالاتی مانند اینکه سیگاری هستی؟-چرا مجرد موندی -خانوادت چه حجابی دارن؟-خانوادت پرونده کیفری دارن یا نه

 

تجربه شخصی: مراحل مختلف قضاوت

 

چهارشنبه ۲۸آبان۱۳۹۳۱۰:۵۴

 

سلام.در آزمون قضاوت 92 شرکت کردم و شکرخدا با رتبه ی 21 از مرحله ی اول رد شدم.چون جزء 100 نفر اول بودم از آزمون تشریحی معاف شدم.در مراحل بعدی هم به لطف خدا قبول شدم و در حال حاضر منتظر شروع دوره هستم.این مطالبی که عرض میشه صرفا نتیجه تجربه ی شخصی بنده هست و نه چیز دیگه ای.

 

یک قاعده ی کلی در آزمون های کاری برخلاف آزمون های تحصیلی(کارشناسی،ارشد و ...)وجود داره و اون درک این مطلب هست که اولویت نه با دکترین بلکه با نصوص قانون هست.اولویت اصلی اشراف کامل بر نصوص قوانین مادر هست و اگر کسی وقت کافی برای مطالعه نداره صرفا بر روی این قسمت متمرکز بشه چه اینکه اشراف بر قوانین در آزمون هایی مثل قضاوت و وکالت حرف اولو می زنه(بنده رتبه 3 کانون وکلای...هم در سال 92 شدم)بدیهی هست که اگر فرصت کافی دارید و البته بعد یا قبل از اشراف کامل به قانون مطالعه ی انواع کتب دکترین بسیار مفید خواهد بود اما اولویت با اشراف کامل بر قوانین مادر می باشد.برای قبولی در آزمون تستی نیاز به هوش بالایی نیست و حتی نیازی به مطالعه ی حداقلی کتب دکترین هم نمی باشد(مشروط به اینکه هدف شما این نباشد که جزء 100نفر اول و در نتیجه معاف از آزمون تشریحی باشید)چون آزمون تشریحی ندادم اظهارنظر نمی کنم

 

در مصاحبه ی علمی چند فاکتور بسیار مهم وجود دارد که به آنها اشاره می کنم.1.استرس خودتونو کنترل کنین،استرس داشتن خیلی خوبه باعث تشویق شما به تمرکز و دقت بیشر میشه ولی اگه از حدمعمولی خودش خارج بشه(مخصوصا با این افکار که من قبول نمیشم یا چه چیزی ازم می پرسن یا ترسیدن از دیدن چهره های مغموم دیگران) باعث خواهد شد تا بدیهی ترین مسائل از ذهن شما فرار کند.آزمون بنده ساعت 8 صبح باید برگزار میشد،اما نوبت من حدود ساعت 3عصر شد(به دلیل مشکلاتی که بوجود اومد)من شدیدا استرس گرفته بودم به نحوی که فرق واخواهی با دعوای متقابل رو (2مقوله کاملا بی ربط)یادم رفته بود.البته بالاخره با یاد خدا و ائمه اطهار آرامش گرفتم.ثانیا:شما دارید برای آزمون قضاوت میرید نه برای آزمون بقالی...لباس مناسب،ادبیات رسمی...پرهیز از گفتن هرگونه اظهارات غیرحقوقی ،خوشمزگی نکردن و بطور کل مودب و رسمی بودن بسیار اهمیت دارد.شاید برای شما لطیفه تعریف کردند(برای من تعریف کردند) شما صرفا با یک لبخند محترمانه جواب دهید(شخصیت شما تاثیری بسیاری در مصاحبه گر می گذارد چه اینکه قرار است جان و مال و ناموس مردم به شما سپرده شود و اطلاعات علمی شما را جدای از شخصیتتان بررسی نمی کنند)

 

).ثالثا:راحت باشید،اگر عادت متعارف خاصی دارید آن را انجام دهید(مثلا درآوردن کت،گذاشتن دستها بر روی میز،دست کشیدن بر مو یا ریش خود هنگام حرف زدن و یا هنگام فکر کردن و هر عادت البته متعارف و عادی که باعث راحتی شما است را انجام دهید.رابعا:در این مرحله و مراحل بعد مطلقا زمانیکه سوال به پایان نرسیده است اظهار فضل نکنید(من کردم و نمره ی منفی گرفتم)،بعد از اینکه مصاحبه گر کاملا سکوت کرد جواب بدهید.بعضی از سوالات برای جواب ندادن است خوب ما که علامه ی دهر نیستیم،پس با جواب ندادن به یک سوال آرامش خود را از دست ندهید.به ندرت مساله ای را در حقوق سراغ دارم که اتفاقی و اجماعی باشد.هر پاسخ شاذی را که می خواهید بدهید ولی باید مستند و مستدل باشد.مستند و مستدل بودن مهم ترین قسمت آزمون شما است.این که چه پاسخی میدهید به ذات ارزشی ندارد بلکه شما در این مرحله هستید تا بتوانید قدرت مانور استدلالی خود را به رخ بکشید.اگر حکم یک مساله ای را ولو ناقص به خاطر دارید با اعتماد به نفس بر روی همان قسمت متمرکز شوید.از گفتن اینکه فلان چیز را به خاطر ندارم نهراسید(من یک بار گفتم)شما در این مرحله هستید تا استدلال کنید بنابراین منتظر به چالش کشیده شدن و ردکردن نظریات خود باشید(مصاحبه گر بنده نظر من را قبول نداشت و می گفتند که نظر درست این است و مشهور هم همین را می گویند بنده هم عرض کردم نظرم همانی بود که گفتم و نظر شما و مشهور هم محترم است)قاضی ترسویی که

 

از ادبیات محاوره ای در رابطه با مسائل حقوقی حتی المقدور پرهیز کنید(مثلا من گفتم دیه ی فلان چیز 10 تا شتر است و سریعا شنیدم 10 تا نه بلکه 10نفر! یا گفتم فلان مساله می رود در دادگاه انقلاب که شنیدم در صلاحیت دادگاه انقلاب است! گیر الکی نمی دهند ولی شما مراقب باشید).بعد از قبولی در این مرحله باید پرونده تشکیل شود و بعد از فراخوان و تشکیل پرونده(خواهشا از هر چیزی که می گویند 10سری کپی داشته باشید تا مثل من دربه در کپی نشوید)در همان روز به شما زمان دقیق مراجعه به پزشکی قانونی تهران را برای مصاحبه ی روانشناسی اعلام می کنند.در فرم های مربوطه مطلقا دروغ نگویید مخصوصا در بحث سوابق کیفری چه اینکه آیا واقعا فکر می کنید که صرف اینکه بگویید من یا بستگانم عضو گروهک نبوده ایم یا سابقه ی کیفری نداریم آنها هم می گویند قطعا راست می گوید!آن چیزیکه در فرم ها می نویسید صرفا برای کشف راستگویی شما می باشد و ارزش دیگری ندارد(من خودم سابقه کیفری یکی از بستگانم را نوشتم)بسیاری از مسائل و اختلافات خانوادگی که منتهی به مرافعه و محکومیت شده است هیچ اهمیت خاصی برای گزینش ندارد ولی بهترین محک برای سنجش صداقت شما می باشند. در مصاحبه ی روانشناسی لطفا ادا و اطوار در نیاورید خودتان باشید،صرفا بنابر کشف بلاهت می باشد و اگر انسان متعارفی باشید مشکلی پیش نمی آید(کمی جغرافیا هم باید بلد باشید مثلا پایتخت کشورهای بزرگ و معروف جهان یا همسایگان شرقی و غربی و شمال و جنوبی کشورمان)علاوه بر جغرافیا صرفا در همین حدی که عرض شد،باقی سولات جنبه شخصی دارد(مثلا چرا می خواهید قاضی بشوید و ...)بخشی مرتبط با اعداد است مثلا به من گفت از عدد106،هفت تا هفت تا بیا عقب.تست هوش یا هرچیز سخت دیگری وجود ندارد.بعد از روانشناسی نوبت مصاحبه عقیدتی سیاسی می باشد.این یکی از مهم ترین آزمون ها می باشد که در نتیجه ی نتایج مصاحبه ی علمی و تحقیقات محلی و سایر مسائل می باشد

 

در این مرحله هم به مانند مرحله قبلی دیسیپلین داشته باشید.سولات از اصول دین،فروع دین،احکام فقهی موجود در رساله ی مرجع تقلید محترم شما

 

مخصوصا نماز و روزه(از من خواستند که به طور فرضی وضو بگیرم و همچنین تیمم کنم شنیدم که از یکی از دوستان خواستند که سجده کند،پشت صندلی شما موکت هست)به مسائل سیاسی روز باید مسلط باشید البته در نه در یک دیپلمات بلکه صرفا در حد یک تحلیل ساده و مختصر مخصوصا مسائل مرتبط با انرژی هسته ای و فتنه 88.آشنایی با احزاب و جناح های مختلف کشور و شخصیت سلام.در آزمون قضاوت 92 شرکت کردم و شکرخدا با رتبه ی 21 از مرحله ی اول رد شدم.چون جزء 100 نفر اول بودم از آزمون تشریحی معاف شدم.در مراحل بعدی هم به لطف خدا قبول شدم و در حال حاضر منتظر شروع دوره هستم.این مطالبی که عرض میشه صرفا نتیجه تجربه ی شخصی بنده هست و نه چیز دیگه ای.

 

یک قاعده ی کلی در آزمون های کاری برخلاف آزمون های تحصیلی(کارشناسی،ارشد و ...)وجود داره و اون درک این مطلب هست که اولویت نه با دکترین بلکه با نصوص قانون هست.اولویت اصلی اشراف کامل بر نصوص قوانین مادر هست و اگر کسی وقت کافی برای مطالعه نداره صرفا بر روی این قسمت متمرکز بشه چه اینکه اشراف بر قوانین در آزمون هایی مثل قضاوت و وکالت حرف اولو می زنه(بنده رتبه 3 کانون وکلای...هم در سال 92 شدم)بدیهی هست که اگر فرصت کافی دارید و البته بعد یا قبل از اشراف کامل به قانون مطالعه ی انواع کتب دکترین بسیار مفید خواهد بود اما اولویت با اشراف کامل بر قوانین مادر می باشد.بهای ممتاز این جناح ها و همچنین سوال در مورد اینکه خبرگزاری های مطرح متعلق به کدام طیف یا نهاد هستند(از من پرسیدند خبرگزاری فارس متعلق به کجاست یا مثلا سایت تابناک،روزنامه کیهان یا هر روزنامه یا خبرگزاری مطرح دیگری)البته نسبت به همه ی این مسائل در نه در حد یک سیاستمدار کارکشته بلکه در حد یک شهروند باید مطلع باشید.انواع ادعیه و زیارات(عاشورا،ندبه،کمیل و سایر زیارات و ادعیه ی مشهور و همچنین احادیث خیلی مشهور مثل کساء)صرفا در حد آشنایی با مضمون(مثلا زیارت جامعه کبیره در وصف کیست) یا قرائت برخی از فرازهای این ادعیه یا زیارات معمولا به انتخاب شما.

 

در این مرحله هم به مانند مرحله قبلی دیسیپلین داشته باشید.سولات از اصول دین،فروع دین،احکام فقهی موجود در رساله ی مرجع تقلید محترم شما

 

مخصوصا نماز و روزه(از من خواستند که به طور فرضی وضو بگیرم و همچنین تیمم کنم شنیدم که از یکی از دوستان خواستند که سجده کند،پشت صندلی شما موکت هست)به مسائل سیاسی روز باید مسلط باشید البته در نه در یک دیپلمات بلکه صرفا در حد یک تحلیل ساده و مختصر مخصوصا مسائل مرتبط با انرژی هسته ای و فتنه 88.آشنایی با احزاب و جناح های مختلف کشور و شخصیت

 

های ممتاز این جناح ها و همچنین سوال در مورد اینکه خبرگزاری های مطرح متعلق به کدام طیف یا نهاد هستند(از من پرسیدند خبرگزاری فارس متعلق به کجاست یا مثلا سایت تابناک،روزنامه کیهان یا هر روزنامه یا خبرگزاری مطرح دیگری)البته نسبت به همه ی این مسائل در نه در حد یک سیاستمدار کارکشته بلکه در حد یک شهروند باید مطلع باشید.انواع ادعیه و زیارات(عاشورا،ندبه،کمیل و سایر زیارات و ادعیه ی مشهور و همچنین احادیث خیلی مشهور مثل کساء)صرفا در حد آشنایی با مضمون(مثلا زیارت جامعه کبیره در وصف کیست) یا قرائت برخی از فرازهای این ادعیه یا زیارات معمولا به انتخاب شما.آشنایی مختصر با صفات خداوند(ایجابی سلبی)با القاب معروف(ام البنبن،ام المومنین،قمربنی هاشم،عقیله ی بنی هاشم و ...)با تاریخ های معروف ملی و مذهبی(انفجار دفتر نخست وزیری،تاریخ شهادت افراد فوق العاده مهم و یا معروف و نه تمام شهدای جلیل القدر،عید فطر غدیر،لیله القدر المبیت رغائب و سایر شب ها و روز های مهم مذهبی)در این مرحله و مرحله ی بعد قرائت صحیح قرآن نقش وتو کننده دارد

 

.یعنی اگر قرآن خواندن بلد نباشید صد در صد رد می شود ولو از سوربون مدرک داشته باشید و یا علامه ی دهر باشید.اگر با صوت بخوانید یا حروف را به شکل عربی آن تلفظ کنید نمره مثبت می گیرید ولی اگر مثل بنده نه صوت دارید و نه تلفظ عربی صرفا کلمات را درست بخوانید و همین مطلب یعنی درست خواندن کلمات قرآن ولو با تلفظ فارسی مدنظر می باشد و کافیست(البته اگر نهایتا 2غلط هم در یک صفحه داشتید عیبی ندارید)قرائت قران به صورت رندوم می باشد شما یا مصاحبه گر یک صفحه را باز می کنید و شروع می کنید به قرائت.بعد از این مرحله اختبار است.در مراحل قبلی اصل بر رد کردن شما است(مگر اینکه جزء 100نفر اول باشید یا مدارک علمی یا تحقیقاتی خیلی بالایی داشته باشید)ولی در این مرحله اصل بر قبول کردن شما می باشد.سوالات میکس است.هم علمی و هم عقیدتی سیاسی.سوالات معمولا بسیار آسان است و حتی در صورت رد شدن در غالب موارد(من تا حالا نشنیدم کسی رد بشه) مصاحبه ی دیگری برای شما برگزار خواهد شد پس اگر به این مرحله رسیدید دیگر نگران نباشید.در اینجا هم قرآن خواندن و همچنین مسائل فقهی مرتبط با نماز و روزه ی مندرج در رساله های مراجع عظام تقلید بیشتر اهمیت دارند(البته قرآن همچنان نقش وتو کننده دارد).
برخلاف مراحل قبل در این مرحله بلافاصله به شما می گویند که قبول شده اید یا باید برای تجدید مصاحبه بیایید یا در یک فرض استثنایی رد می شوید(که خیلی خیلی بعید است). بعد از این مرحله هم دیگر وارد کاغذ بازی های اداری و استعلامات پزشکی،سربازی و سوء پیشینه می شوید.استعلامات پزشکی در پزشکی قانونی مرکز استان شما خواهد بود(شما را به پزشکان معتمد معرفی می کنند ) و استعلام سربازی و سوءپیشینه در پلیس به اضافه 10شهر تهران و نه شهرستان تهران و یا شهر شما یا هر جای دیگر صورت می گیرد البته به انضمام یک تعهد محضری(در هر دفترخانه ای و در هر کجای کشور) مبنی بر ادامه همکاری و قبول شدن در آزمون های دوره کارآموزی.

 

اختبار: سلام بر دوستان گرامی و بالاخص جناب جهان شیری عزیز. بنده به تازگی از مرحله اختبار برگشتم و توضیحاتی رو در این خصوص عرض میکنم تا شاید برای دوستان مفید باشه. اول از همه اینکه اداره گزینش از ساختمان مرکزی منتقل شده به معاونت آموزش و دیگه اونجا نیستش و برای هر کسی که گفتن بیاد ساختمان مرکزی زنگ میزنن و اطلاع رسانی میکنن. اما خود اختبار،،،، تو این مرحله عمدتا سوالات آسان تر از مراحل قبل هستش و بیشتر به بررسی پرونده شما میپردازن. در عین حال ابتدا یه بیوگرافی مختصر باید از خودتون و خانوادتون ارائه بدین و سپس باید قرآن کریم رو قرائت فرمایید که توصیه من به دوستان این هستش که تمام تلاش خودشون رو در صحیح خواندن قرآن بزارند و به فتحه،ضمه،کسره،تشدید و مسائلی این چنینی توجه کنند. با صوت خواندن برای قبولی شرط نیست اگرچه ممکنه بهتر باشه ولی نیاز نیست.نکته دیگه اینکه خودتون به صورت رندوم باید یه صفحه ای از قرآن کریم رو باز کنید پس میتونید اوایل یا هرجای قرآن رو چتدین بار از قبل قرائت و تمرین کنید ، البته نمیتونید دیگه ورق بزنید صفحات قرآن رو ولی میتونید مثلا از جایی که تسلط بیشتری دارید یا آسون تره بصورت تقریبی باز کنید. در قسمت سوالات هم میشه گفت سوالات برای من و کسی که با من بود میکس بود، یک قسمت سوالات عقیدتی بود که صرفا از توضیح المسائل پرسیده شده بود،قسمت دیگر سوالات جزایی بود که فقط یک سوال کیفری در خصوص اشتباه در هویت بود و قسمت دیگر سوالات خصوصی بود مثل هبه غیر قابل رجوع یا شرط وکالت در طلاق زن ضمن عقد نکاح یا خارج دیگر و .... سلام بر دوستان گرامی و بالاخص جناب جهان شیری عزیز. بنده به تازگی از مرحله اختبار برگشتم و توضیحاتی رو در این خصوص عرض میکنم تا شاید برای دوستان مفید باشه. اول از همه اینکه اداره گزینش از ساختمان مرکزی منتقل شده به معاونت آموزش و دیگه اونجا نیستش و برای هر کسی که گفتن بیاد ساختمان مرکزی زنگ میزنن و اطلاع رسانی میکنن. اما خود اختبار،،،، تو این مرحله عمدتا سوالات آسان تر از مراحل قبل هستش و بیشتر به بررسی پرونده شما میپردازن. در عین حال ابتدا یه بیوگرافی مختصر باید از خودتون و خانوادتون ارائه بدین و سپس باید قرآن کریم رو قرائت فرمایید که توصیه من به دوستان این هستش که تمام تلاش خودشون رو در صحیح خواندن قرآن بزارند و به فتحه،ضمه،کسره،تشدید و مسائلی این چنینی توجه کنند. با صوت خواندن برای قبولی شرط نیست اگرچه ممکنه بهتر باشه ولی نیاز نیست.نکته دیگه اینکه خودتون به صورت رندوم باید یه صفحه ای از قرآن کریم رو باز کنید پس میتونید اوایل یا هرجای قرآن رو چتدین بار از قبل قرائت و تمرین کنید ، البته نمیتونید دیگه ورق بزنید صفحات قرآن رو ولی میتونید مثلا از جایی که تسلط بیشتری دارید یا آسون تره بصورت تقریبی باز کنید. در قسمت سوالات هم میشه گفت سوالات برای من و کسی که با من بود میکس بود، یک قسمت سوالات عقیدتی بود که صرفا از توضیح المسائل پرسیده شده بود،قسمت دیگر سوالات جزایی بود که فقط یک سوال کیفری در خصوص اشتباه در هویت بود و قسمت دیگر سوالات خصوصی بود مثل هبه غیر قابل رجوع یا شرط وکالت در طلاق زن ضمن عقد نکاح یا خارج دیگر و .... . در این مرحله دو نفر مصاحبه گر بنده بودند که یکی از آنها فردی روحانی بود(که بنابر قولی مدیر اداره کل گزینش قضات هستش) و یک فرد دیگر هم بود که به نظر میرسید جزو قضات دیوان عالی کشور بوده باشه. برخورد هم بسیار صمیمی و خوب بودش و در اتمام کار برای ما چایی و میوه آوردن. بعد از اتمام جلسه هم ظرف 10 دقیقه نتیجه مصاحبه رو به شما اعلام میکنند. یه نکته رو باید خدمت دوستان عرض کنم، چیزی که بنده حقیر یا سایرین در اختیار دوستان قرار دادیم بر اساس تجارب شخصی ما هستش و لزومی نداره که دقیقا با سایر جلسات اختبار یا بطور کلی مراحل قضاوت مشابه باشه، بلکه ممکنه متفاوت،سخت تر یا آسان تر یا با شیوه ای متفاوت برگزار بشه. مثلا از دوستان بنده که قبلا برای اختبار رفته بودند صرفا با توجه به گرایش ارشدشون سوالات خصوصی پرسیدند و اصلا سوالات عقیدتی و جزایی نپرسیدند،در حالی که از بنده عقیدتی و جزایی هم سوال شد،پس حواستون باشه. امیدوارم که عرایضم به درد دوستان بخوره و در پایان هم از دوستان استدعا دارم سر نماز و دعا برای موفقیت بنده حقیر و هرکسی که لیاقت منصب قضاوت رو داره دعا کنند. جا داره از جناب جهان شیری بایت تلاش های مستمرشان جهت موفقیت دوستان سپاسگذاری کنم، ان شاءالله که در پرتوی عنایت حق تعالی در تمامی مراحل زندگی موفق و سربلند باشید. بنده یه شخصه استفاده های زیادی از مطالب شما و پستی که جنابعالی در این خصوص گذاشتید کردم. برای بار آخر تاکید میکنم که خدارو هیچ وقت از یاد نبرید، حتی در اوج ناامیدی...موفق باشید

 

اختبار: بنده برای اختبار از لحاظ علمی هم کاملا آماده شده بودم و تمامی درسهای مصاحبه علمی را مطالعه نموده بودم، مضاف براینکه در مراحل علمی قبلی هم وضعیت خوبی داشتم و رتبه خوب در آزمون وکالت و سه مقاله علمی پژوهشی را هم در پرونده داشتم( اصلا این حرفها را برای تعریف از خود نمیزنم، و خدا میداند تنها منظورم این است که بدون تست علمی و مطمئن شدن از این لحاظ به صرف فعالیت فرهنگی یا تسلط بر قرآن و احکام کسی را پذیرش نمی کنند)....بنابراین دوستان مطمئن باشید گزینش کار خود را به خوبی بلد است و کمتر احتمال دارد حقی از کسی ضایع شود، آنها که با هیچ یک از ما نسبت فامیلی یا تعارف ندارند.. از من هم پرسیدن چرا می خواهی قاضی شوی و حتی گفتن فکر نمیکنی تدریس در دانشگاه و استاد شدن خیلی بیشتر تاثیرگذار باشد و نزد خدا مقبول تر؟
با اینکه این مدت خیلی دوست داشتم که قبول شوم ولی حالا خیلی اضطراب دارم، چرا که واقعا این شغل بسیار حساس است و به عبارتی تنها این منصب شایسته اولیا خداست..و ما باید تلاش کنیم قوه عدالت که همان اجتناب از گناهان کبیره و عسوالات زیادی از بنده پرسیدن من جمله/نمازهای واجب/انجام عملی وضو-غسل تیمم-/خوانده حمد -تشهد و سلام /چرا به تسبیحات اربعه میگن اربعه/چند بار تا حالا نماز آیات خوندی/نماز جمعه چطوری خوانده میشه/چه چیزهایی بر جنب حرام است/واجب کفایی و عینی چیه/نام امام دهم/عقیله بنی هاشم لقب چه کسی می باشد/داعش چیه و چه هدفی داره/نظر مقام معظم رهبری درباره مذاکرات هسته ای/دعای فرج را بخوان/رکن نماز و غیر رکن /چه نوع قیامی رکن محسوب میشه/حدیث شریف کساء/و..... در موردحزب اصلاح طلبان و اصولگراین هم پرسید
در خصوص قرآن هم باید عرض کنم که در خاتمه مصاحبه به من گفت قرآن را باز کن و بخون من هم با قرائت شروع کردم به خوندن تا وسط صفحه بعد گفت کافیه حالا صفحه ... را باز کن و بخون من شروع کردم به خوندن (با ترتیل)تا انتهای صفحه/یعنی حدود ا/5 صفحه قرآن خوندم .در ضمن برخورد شخص مصاحبه گر بسیار محترمانه و خوب بود.دم اصرار بر صغائر است را در خود پرورش دهیم..

 

حکم شک بین یک و دو / نماز آیات چطور خونده میشه / تشهد و سلام و حمد و سوره رو بخون / حکم اذان و اقامه چیه اذان رو بخون / چه کارهایی بر جنب حرامه / ارکان نماز چیا هستند / قیام متصل به رکوع چیه / مسافت شرعی چقدره /چه نمازهایی حمد و سورش رو باید بلند بخونی اگه عمدا آروم بخونی جکمش چیه / چه دعاهایی رو میخونی / دعای فرج رو بخون / امام جمعه موقت و دائم شهرتون کیه/ اسم امام هفتم و امام نهم چیه / امام علی (ع) کجا خاک شدن/ اگه عمدا قنوت نخونی حکمش چیه / اگه سریع بعد از سجده اول دوباره سجده بری بدون توقف حکمش چیه/ داعش هدفش چیه / اخبار رو از کجا دنبال میکنی / آخرین سخنرانی رهبر معظم انقلاب کی بود/ وضو بگیر/ اگه سه بار یه عضو وضو رو بشوری حکمش چیه/ ایاک نعبد و ایاک نستعین یعنی چه. و در آخر هم یک و نیم صفحه قرآن خوندم .همینارو پرسیدن و یه سری سوالات درباره خونوادم،رییس مجلس خبرگان کیه . وظایف شورای نگهبان چیه . مرجع تقلیدت کیه . ولایت فقیه یعنی چه

نظرات  (۱)

سوال از وکیل آنلاین می توانید به سایت های زیر مراجعه کنید.

https://ariadadyar.com/ask-online-lawyer

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی